Szépség Hogyan válasszunk illatot magunknak? fotó: Nagyillés Szilárd “Neked van ilyen jó illatod? Sosem éreztem még ezt, mit használsz?” Kedves reakció, benne van minden dícséret amit a parfümviselő kaphat. Az illatunk legalább olyan fontos kiegészítő mint a cipő, vagy táska, de milyen alapon döntsük el, melyik lesz jó nekünk? Miért akarok új illatot? Szerintem ez az első kérdés, amit ilyenkor érdemes feltenni magunknak. Keresed az igazit, vagy a sokadik, pillanatnyi örömforrás lesz a következő parfümöd. Mind a kettő tök jó, de sok múlik a szándékon, és a rászánt összegen. Niche választék. forrás: neroli facebook Mennyi pénzt akarok költeni erre? 10 ezer alatt kevés olyan termék van, amiért megéri kiadni pénzt. De később még írok majd erre is kivételes, jó példát (én is imádok kincsre bukkanni baráti áron.) De sajnos valószínűbb, hogy egy szép és tartós illat 20 ezer fölött lesz, és ennyiért már niche parfümöket is kapni. Viszont, ha úgy tekintesz erre, ahogy a bevezetőben fogalmaztam, és egy fontos kiegészítő az illatod, akkor jó, ha 30 ezer körül tudod tervezni a költést. Ez egy okos, hosszútávú befektetés, mert ilyen árkategóriánál már a tartósság és az illóanyagok töménysége páratlan hatásfokkal működik. Emlékszel illatokra? forrás: guerlain.com Nem feltétlenül parfümre gondolok. Olyan illatélményt keress ennél a kérdésnél, ami számodra fontos és tetszetős. Rengeteg helyen lehet az emlékeid között ilyesmi, és illatok nem csak virágokból inspirálódva születnek. Mikre gondolok? Például a fehér, vászon ünneplőblúzod amit anyu évnyitóra kivasalt, koranyári estéken a fák illata, sziklás tengerparti szél, apu kicsit mentolos arcszesz illata, frissen sült vaníliás kalács, ballagáskor az orgonával díszített terem, egy kosár frissen szedett birsalma. Ha megvannak ezek a személyes kedvenc illatok, akkor csak tartsd észben, később erre is visszatérünk. Milyen parfümök szoktak tetszeni? Ha olyan szerencsés vagy, hogy fel tudsz sorolni kedvenceket, akkor jó helyzetben vagy. Én például nem tudok, teljesen kiszámíthatatlan, hogy mik tetszenek, pedig NAGYON sokat gondolkodom illatokon. Ha neked mégis van kedvenced, akkor ne engedd eltéríteni magad, nem véletlen, hogy azt szereted. Ha nincs konkrét irány, akkor az illatjegyek típusait kell ízlelgetned, és ezeket aztán el is kezdheted fejben odapárosítani a fentebb számon kért, kedvenc illatemlékekhez: citrusos, fás, fűszeres, balzsamos, bőrös vagy animális jegy hangzik-e jobban. És hol rejtőznek pontosan ezek a jegyek a parfümökben? Az illatpiramis A fentebb említett illatjegyek rendszere az illatpiramis. Ez egy ábrázolási segédlet, ami valójában nagyon egyszerű elven alapszik: az illatjegyek elpárolgási sorrendjén. Fentről lefelé haladva lassul az elpárolgás, ezért fej, szív és alap (head, heart, base) illatoknak határozzuk meg őket. De szokták top, mid, dry néven is említeni a három szintet. forrás: fragrantica.com A parfümöt magunkra fújva az első benyomást keltik és a leggyorsabban illannak el a fej illatjegyek: citrusos, friss, gyógynövényes jegyek (citrom, bergamott, levendula, ánizs, kerti zöldek). Szív illatjegyek: virágos és aldehides, gyümölcsös és fűszeres gurmé, zöld füves/leveles jegyek (rózsa, jázmin, ylang ylang, ananász, bogyós gyümölcsök, fahéj, bors). Ezek a bőrön 10-15 perc után kezdenek kibontakozni és maradandóbbak, mint a fejillat. Alapjegyek: fás, balzsamos, animális, édesfűszeres és mohás jegyek (cédrus, vetiver, tonkabab, vanília, gyanta, szantálfa). Leszáradás után akár 30 percre is szükségük lehet, mire kibontakoznak a bőrödön. Ez az az illat, amiről fogalmad sincs, amikor a papírra fújod a parfümériában. Erre azt szoktam mondani, hogy még az is hasznosabb, ha egyenesen a kupakba szimatolsz bele. Ott csücsül az a karakter, akit viselni fogsz. Mit árulnak a boltban forrás: guerlain.com A nagy választékú parfümériákban és drogériákban keresgélve limitált a száma azoknak a márkáknak, amit érdemes megvenni. De ha mégis szeretsz ott nézelődni akkor először most a Guerlain polchoz menj, az ő parfümjeik legendásak és tartósak. Érdemes szem előtt tartani, hogy a Guerlain 1828 óta létező parfümház és nem egy divatmárka betörése a piacra. Hasonló minőség és árkategória az Hermés, Bottega Veneta, Van Cleef and Arpel, Chanel és a Tom Ford. Sajnos a többi, divatházak kreálta parfümök mind ráálltak egy semleges tömegízlésre. Látható valami fejlődés most, kecsegtetnek special kollekciókkal, ahol látszólag az illatösszetevőket ünneplik, és ezzel egy időben mintha kezdene kimenni a divatból például a celebrity+silány illatminőség+marketing=gigapofit képlet. Ilyen pozitív példa az Armani Privé, a Prada Infusion Collection, az YSL Le Vestaire és La Collection, vagy a lentebb látható D&G Velvet collection. 1 / 2 d-and-g-velvet 2 / 2 o.45091 A második bekezdésben említettem, hogy szeretek kincsre bukkanni, és itt a jó példa a Zara Home új illatkollekciója (fent jobbra), ami nem lakás– hanem emberparfüm, és igazi menőség. Híres parfümőröket kértek fel, és sikerült egy kritikusok szerint is best buy, unisex skálát alkotni. Én a Tonka Wood-ot gyorsan meg is vettem, amit Jérome Epinette tervezett, az ő neve ismerős volt a Byredo háza tájáról. Ennek utánajártam és tényleg nem pletyka, hogy a Bal d’Afrique Byredo parfümöt szinte egy az egyben megcsinálta a Zaranak, csak itt 9900 Ft-ba kerül. De ha mégsem találnánk kedvencet a plüsspárnák közt, vagy a plázák illatos boltjaiban, vagy furdal a kíváncsiság, hogy hova tovább, akkor kell belevetni magunkat a niche parfümboltok kínálatába. Akinek ez még ismeretlen terep, annak az itt található kínálatból “kapudrognak” javaslom a Diptyque polcot elsőként felfedezésre, vagy a Montale végtelen kínálatát (Neroli, Budapest), de a Byredo és a Comme de Garcons (Madison, Budapest) illatok is árban és összetételben is a mainstraim és a niche közötti kellemes átmenetet jelentik. Az Andrássy úti Madison. forrás: facebook Teszter, minta, mérlegelés Ha igazán komolyan veszed (és ha idáig elolvastad, akkor most összebólintottunk képzeletben), hogy milyen illatot viselsz, akkor a vásárlást megelőző legfontosabb dolog az illatminta beszerzése. Aztán napokig próbálgatás, szagolgatás, mindig tegyél picit csuklóra és kézfejre is. Teszteld, hogy leesik-e a bőrödről – azaz elillan-e egy félóra alatt. Az nem lesz jó neked sajnos. Figyeld meg, hogy az alapillatba beleszeretsz-e. Akarod-e percenként az orrodhoz emelni a csuklód, hogy beszippantsd. Én elég sokszor csalódok az alapjegyekben, ezért ez a tesztelgetés nálam kötelező. Nem szeretem ugyanis a vaníliás és édes, rózsás vagy jázminos illatokat. Amikor kipróbálás után egy órával ott marad egy ilyen parfüm a bőrömön, akkor azt szomorúan félreteszem. Ha a niche parfüm boltokban jársz, nagyon szívesen segítenek eligazodni és választani. Egyáltalán nem kell konkrét elképzelés, vagy vásárlási szándék ahhoz, hogy elkalauzoltassuk magunkat illatok között és akár mintát is nagyon szívesen adnak. Ha csak hónapok múlva lesz aktuális egy új illat vásárlása, én akkor is be szoktam menni, valami újat mindig felfedezek, az eladók pedig örömmel beszélgetnek, tanítanak. Amit egyszer megtanulunk, azt pedig már senki sem veheti el tőlünk. Amália Nagyillés