Film dórimitnézzek – Idén ősszel nézz velem olyan sorozatot, ahol a beszélő karakterek nagyrésze nő! Better things (FX Original network) Én vallásosan hiszek abban, hogy az életszínvonalam azzal arányosan javul, ahogy egyre több nőt ismerhetek és megfigyelhetem* az életüket, döntéseiket. Ez egyébként teljesen nyilvánvaló kéne, hogy legyen, mégis szükségem volt egy munkahelyváltásra, hogy teljesen átérezzem a jelentőségét. Mióta olyan helyen dolgozom, ahol nem csak férfiak azok a kollégáim, akik nálam 10-20 évvel idősebbek, nagyon sok dologról gondolkodom másképp. Szerintem eddig is nyitott és figyelmes voltam a világra, de elképesztő érzés ennyire közelről látni különböző női történeteket, életpályákat – kevésbé stilizáltak az elképzeléseim a jövőről és a lehetőségeimről. Valami nagyon hasonló történik ezzel párhuzamosan a szabadidőmben is, amikor a 13 éve tartó sorozatfüggőségemnek áldozok. Imádom, hogy egyre több izgalmas és kidolgozott női karakter jelenik meg olyan sorozatokban, amik minden szempontból nagyon jók, úgyhogy megírom, hogy mik a kedvenc sztorijaim idén ősszel. Hatot ajánlok, ígérem mindben lesz valami felszabadító és elgondolkoztató, és ha beosztjátok, jó néhány hétig minden estére jut egy! Ha nem osztjátok be, amit nagyon megértenék, akkor akár 6 napig nézhetitek folyamatosan – egészséges napi 8 óra alvás mellett, minden egyéb felesleges tevékenységet kiiktatva. *Bocsi mindenkitől, akit ez megijesztett, én creepy vagyok és bevallottan 24/7 megfigyelek embereket, de ez a munkám (is)! Divorce Sarah Jessica Parker új húszpercese az HBO-n arról, hogy mi van akkor, amikor eljutsz oda, hogy vacsora közben annyira idegesít a férjed rágása, hogy részletes tervet dolgozol ki a megölésére. Én a Szex és New York óta / miatt óriási SJP hater voltam, de két rész után elmúlt ez a sokéves érzésem, annyira jól játszik itt. Szuper támogatást kap a férjét játszó Thomas Haden Churchtől és a két hasonló korú, de más életet élő barátnőjét játszó Molly Shannontól és Talia Balsamtól. Elképesztően szerethető az egészben, hogy emberien viselkednek, és tökéletesen adja át a sorozat azokat a pitiáner hülyeségeinket, amik olyankor történnek, amikor tehetetlenségünkben egyszerre sírnánk, röhögnénk magunkon és toporzékolnánk az utca közepén. Próbáld ki, ha szeretsz azon kattogni, hogy milyen a jó kapcsolat, meddig kell tartania egy kapcsolatnak, hogy lehet jó döntéseket hozni egy kapcsolatról és átélni olyan időszakokat, amik rosszak és elkerülhetetlenek. Hol tart most? Az első évad hatodik részénél jár, szóval beoszthatod 6 estére vagy kb. három óra alatt képbe kerülhetsz vele. Masters of Sex Orgazmus és szexkutatás az 1950-es és 60-as évek Amerikájából, minden ezzel járó érdekességgel és komplikációval. Nagyon lazán épít William Masters és Virginia Johnson életére és munkásságára, akik a sorozatban is megjelenő Human Sexual Response című kutatás szerzőiként örökre megváltoztatták, hogy hogyan gondolkodunk a szexről. Az időszak kontextusa nagyon sok lehetőséget ad rá, hogy a kutatócsoport nő tagja, Virginia karrierépítésén keresztül más szemmel nézhessünk arra, mit jelent, ha nőként úgy dolgozunk, hogy ugyanazt akarjuk az élettől, mint egy férfi. Mindeközben megjelenik sok más szépen kidolgozott történet és karakter, akiken keresztül bemutatja a sorozat, hogy milyen nyomasztó és bénító ereje van a társadalom szexről és kapcsolatokról alkotott képének. Szerintem kicsit belassul valahol a második évad második felében, de érdemes kitartani, mert negyedik évad érdekes új karaktereket és velük együtt új dinamikát hozott be. Eközben a főszereplőket is kiugrasztotta az őket elsődlegesen meghatározó, egysíkúvá váló tulajdonságok, problémák nyomása alól, és adott nekik helyette jellemfejlődést és ezzel együtt új problémákat. Próbáld ki, ha te is a Mean Girls óta rajongsz a csodálatos Lizzy Caplanért, szereted az 50-es, 60-as évek stílusát és szeretsz azon gondolkozni, hogy mire és hogyan jó a szex. Hol tart most? Már a (10 részes) negyedik évad utolsó részeinél járunk, így akkor érdemes belevágnod, ha keresel valami újat, amit szívesen néznél egy ideig – egész pontosan 46 részig és 32 óráig. Better Things Nem tudom elmondani, hogy ezt mennyire MUSZÁJ nézni. Pamela Adlon zseniális az egyedülálló, háromgyerekes hollywoodi színésznő szerepében, akinek emellett van egy 70+-os hoarder anyukája és néha magánélete is. Mostanában mindenben csak azt tudom ünnepelni, hogy milyen őszinték és igaziak a karakterek, és idén szerintem ez a Better Things-nek sikerült a legjobban. Szuper és imádnivaló benne mindenki, odavagyok Adlon karakteréért és a három lányáért is, akiket úgy nevel, ahogy tud, őszintén, kicsit szétesve és sok öniróniával. Egyébként a klasszikus „nincs párkapcsolatom, mert az én kapcsolatom a lányaimmal van”, agresszív, szókimondó nő szerepet hozza, de az egész olyan szépen van összerakva és megírva, hogy sokkal többet ad ennél. Főleg, hogy a magánélete mellett belelátunk a munkájába is, ami nem a fényűző színészélet, hanem forgatásos rohangálás, szenvedés, sminkben ülés és egyezkedés az írókkal arról, hogy a karakter, akit játszik, mennyire legyen megalázva és kiszolgáltatva egy férfinek – hiszen ezt látják a lányai. Próbáld ki, ha szeretnéd látni az idei szezon legjobb motivációs beszédeit és kíváncsi vagy arra, hogy hogy tud egy elképesztően humoros nő úgy őszinte lenni a barátaival és a családjával, hogy újraértelmezi benned, hogy mit jelent az őszinteség. Hol tart most? Már lement a 10 részes utolsó évad utolsó része, ami egy tökéletes 3,5 órás vasárnap délutáni program is lehet. Jane the Virgin Szürreális szappanopera-szatíra egy vallásos, éppen jegyben járó és házasságig szüzességet fogadott latináról, akit a nőgyógyásza egy rutinvizsgálat közben összekever valakivel és véletlenül megtermékenyít – egy olyan férfi spermájával, akivel egyszer fiatalon találkozott és egy kicsit azóta is szerelmes belé. Ha ez a mondat nem ijesztett el, akkor nagyon-nagyon fogod élvezni a Jane-t, mert tökéletes időzítésű öniróniával és viccesen csavar egyet a szappanopera műfajon. Én nem vagyok jó viszonyítási alap, mert szinte mindenen sírok, de itt indokoltnak is érzem, mert tényleg érdekesen közelíti meg a komoly témákat. Például az alapsztoriból elég természetesen fakadó abortusz kérdésénél, Jane szakmai útkeresésénél és később a fiatal dolgozó anya élet kialakításánál is sikerül hozzáadnia a klasszikus megoldásokhoz és formulákhoz. És bár a fókusz Jane életén van, fontos szerepet kap a háromgenerációs női otthon is, ahol az anyukája és a nagymamája is „egyedül” vannak, azaz nincs állandó férfi az életükben, de természetesen a lényeg, hogy nincsenek egyedül, mert csodálatosan támogatják egymást. Bár elsőkézből erről nem tudok nyilatkozni, de arra alapozva, hogy a neten mennyit ünnepelték a latinx közösségek bemutatásáért, szerintem azért is jó nézni, mert tényleg egy óriási és eddig elnagyolt kultúrából mutat valami újat úgy, hogy közben építi is azt. Próbáld ki, ha szeretted az Ugly Betty-t, mert tökéletes utódja a humor, a szappanopera-szatíra és a nyálasság kombinációjában. Hol tart most? A harmadik évad ötödik részénél, azaz a negyvenkilencedik fejezetnél, ami kb. 35 óra alatt végignézhető. The Good Place Miről beszélgetsz a halálod után olyan emberekkel, akik a világ legjobb emberei voltak egész életükben? Ha a “mennyországba” jutsz, ott már ne lehessen káromkodni? Kell más ahhoz, hogy létrehozd a mennyországot, mint sok-sok FroYo hely? Az idei legviccesebb sorozatom a Michael Schurtól megszokott szürrealitás, és kritikus, de mégis pozitív humor tökéletes keveréke. A sztori Kristen Bell karakterének halálakor kezdődik, aki nagyon rossz ember volt az életében. Megvannak azok a cikkek, amik azon sopánkodnak, hogy a milleniál generáció hogyan taszítja pusztulásba ezt a világot? Remélem igen, mert olyan sok van belőlük, hogy már mindenkinek tudnia kell, hogy a milleniáloknál csak a feministák rosszabbak. Na szóval Eleanor ilyen szörnyű volt, de mindezt csak flashbackekből tudjuk meg, miközben ő egy adminisztrációs hiba folytán a „Good Place”-be kerül, ahova azok jutnak, akik az egész életükön át tartó pontversenyben sok jó tettnek köszönhetően előre kerültek a rangsorban. Igen, itt a mennyországba jutás algoritmusának egy fontos részletét fedték fel előttünk! Innentől megismerhetjük azt a karikaturisztikus képet, ami természetes következménye a jó és a rossz fogalmak és az ezekre épített intézmények, pl. mennyország és pokol egyszerűségének. Próbáld ki, ha szeretted a Parks & Recreationt vagy a Brooklyn 99-t, és kíváncsi vagy Adam Scott egy újabb nagyon vicces arcára – vigyázz, spoileres link! (Én imádtam a Parks & Rec-ben is, és itt sikítoztam, amikor megláttam, hogy mi a szerepe!) Hol tart most? Az eddig lement első 9 résszel update-elheted magad amíg januárban újraindul az évad maradék 4 része. Younger Ha 40 éves korodig nem szerzel jelentős munkatapasztalatot, mert az anyaságot választottad, lehet hogy még pályakezdő pozíciókba is csak akkor vesznek fel, ha 26 évesnek hazudod magad. Ez persze nem mindenki számára reális, de a csodálatos Sutton Foster karaktere kétségbeesésében ehhez a megoldáshoz folyamodik. Az első évad gyakorlatilag egészében az ebből fakadó feszültségekre és félreérthető helyzetekre fókuszál, főleg hogy az új fiúja is 26 éves. De attól tud nagyon élvezhető lenni az egész sorozat, hogy nem csak az egyértelmű, felszínes példákat veszi végig, hanem szórakoztatóan és viccesen vezet rá, hogy valójában mennyire nem számít barátságban, munkában és bármi másban, hogy mennyi idősek vagyunk. Kivéve, amikor mégis – a 26 éves fiújával a gyerekvállalás kapcsán eltérnek persze a preferenciáik, de ezt a kérdést is úgy nyitja ki, ahogy kortól függetlenül fel kell dolgoznunk egy kapcsolatban, ha ilyen döntésekben egészen mást akarunk. Próbáld ki, ha keresel valami tényleg kedves, súlytalan, szórakoztató, de nem bugyuta sorozatot, és persze ha te se tudsz nemet mondani egy Sutton Foster – Hilary Duff párosításra. Hol tart most? A harmadik évad 8. részénél jár, szóval kb. 16 óra elfoglaltságot biztosít – egy erős hétvégi maratonnal behozható. Elsőkörben kezdjetek bele ezekbe, és hamarosan visszatérek a következő dórimitnézzek válogatással. Dorottya Dinh