Élet Pénzmenedzsment 101 Istenem, de fontos téma!! Te még nem írsz minden egyes elköltött forintot valami appba vagy minimum egy excel táblába? Itt az ideje tenni valamit. A pénzed számon tartása és menedzselése nagyon ijesztő és terhes dolognak tűnik, amíg nem kezded el csinálni. Ráadásul az is lehet, hogy azt gondolod, inkább nem szeretnél szembesülni a költési szokásaiddal, és a spórolást is jobb egy absztrakt, jövőbe helyezett koncepciónak megtartani (én ezt gondoltam, de biztos van, aki sokkal felelősségteljesebb nálam). Pedig nem nehéz elkezdeni, és kis energia befektetésével is mész valamire. Én sztorim Pont mostanában egy éve kezdtem el vezetni a Pocket Expense app-ban minden költésemet és bevételemet, és megváltoztatta az életem – mármint tényleg. Most már teljesen természetes, de még emlékszem, hogy amikor csak néhány hónapja csináltam, minden barátomat folyton azzal terheltem, hogy MUSZÁJ elkezdenie minden vásárlását felírni, mert teljesen átalakítja az ember pénzhez való viszonyát, ha tudja, hogy mire ment el a fizetése. Ez mondjuk elég evidens, de sokan még mindig nem teszik ezt (a Romper szerzői között is van ilyen, KHM). Az első lépés tehát ez. Egy app-al a legegyszerűbb csinálni, mindenki választhat egyet, ami tetszik neki, csomó ingyenes is van. Ezek úgy működnek, hogy felírod és kategóriákba teszed minden költésedet, így pontosan látni fogod, hogy adott hónapban mennyi ment bevásárlásra, mennyi étteremre, lakbérre, rezsire, ruhára, stb. Leírva ez talán nem hangzik nagy dolognak, de amikor elkezded csinálni, nagyon durva élmény kilépni annak a homályából, hogy valójában nem tudod, mire költesz és mennyit. Ha kitartóan csinálja az ember (és amúgy nem nehéz rászokni, mert valamiért kielégítő látni a sorakozó kis összegeket és szorgalmasan logolni), szerintem garantált, hogy valami meg fog változni és elkezdesz kevesebbet, vagy legalább átgondoltabban költeni. Mivel nekem egy év alatt eddig sikerült eljutnom, most tanácsot kérünk két olyan embertől, akik ügyesebbek nálam. Még két ember sztorija Dóri, alapító- és tulajdonostársam, pénzügyi és üzletfejlesztési menedzserünk egészen konkrétan évekig csinált cégeknek pénzügyi kimutatásokat a munkája részeként, tehát így nem nagyon volt opció a saját költéseivel kapcsolatosan tagadásban maradni. 4-5 hónappal az után, hogy elkezdett teljes munkaidőben dolgozni, elkezdte a bevételeit és kiadásait is tudatosabban kezelni. Mostanra nem ír mindent forintra pontosan, főleg, mert már kialakult egy rutin, és havonta monitorozza, hogy hogy áll. Nagyságrendileg kell rendben lennie a dolgoknak, ha van valami extra költség, akkor valamiből visszavesz, nem attól lesz nyugodt, ha minden kávét beír valahova. Az alapszabálya az, hogy a teljes fizetéséből leveszi azt, ami állandó költség, és a fennmaradó összeget leosztja napi keretre – így nem nehéz fenntartani egy egyensúlyt. Persze ahhoz, hogy tudja, mennyit szán állandó költségként háztartásra, egészségügyre, ruhákra, stb., szükség volt több mint egy év naplózott költéseire. A Koin appal kezdte, de ebben zavaró volt, hogy nem lehet több egyenleget vezetni benne, ezért most Moneywiz-t használ, itt még a készpénz állományt is külön lehet vezetni. Mikit is megkérdeztem, mert ügyes spóroló és mert a pasim és sokat beszélünk A helyes pénzkezelési módszer megtalálásáról. Szerinte az a fontos, hogy minden egyes forintnak meglegyen a helye már a hónap elején, és legyen egy konkrét összeg, amit célod félretenni. Ez még inkább megváltoztatja az alapvető hozzáállásod, és rávezet arra, hogy ha látod, hogy egy adott területen sokat költesz egy másik, fontosabb rovására, akkor időben tudj korrigálni és ez ne okozzon nagy szenvedést. Ha pedig marad a büdzséből, az a legjobb érzés, jutalmazd meg magad és/vagy vidd át következő hónapra a többletet. Miklós szerint ne legyen szabadon lebegő pénzed, mert azt tuti elköltöd valami hülyeségre. Minden forintnak legyen meg a helye már hónap elején és ez tükrözze a hosszú távú céljaidat is. Itt is szembe kell nézni dolgokkal, ami nehéz, de érdemes. A fun-fun nyaralás mellett egészségügyi költségekre is muszáj félretenni, plusz mindenre, ami még szóba jöhet (ajándékok, háztartás, ilyesmik). Miki a YNAB-et használja, és neki bevált, ez annyira profi, hogy magánszemélyek mellett kisvállalkozások pénzügyi tervezéséhez is ajánlják. Kezdőknek a Spendbookot ajánlja, mert jól néz ki, sok előre kitalált kategória van benne és megengedi, hogy csak befotózd a blokkot és utólag könyvelj (plusz ez csak 2 dollár havonta). Luca Kádár